تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌
سرخط خبرها

بهادری جهرمی: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌هاست | خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود

  • کد خبر: ۲۰۷۸۵۶
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
بهادری جهرمی: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌هاست | خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود
سخنگوی دولت گفت: مهم است که بدانیم مسئله خلق پول ناشی از کسری بودجه، ام‌المصائب کشور است و تلاش دولت و مجلس باید درراستای مهار عوامل خلق تورم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه «مذاکرات برای لغو تحریم‌ها ادامه دارد، ولی دولت معطل آن نمانده است»، تاکید کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: اخیرا آقای باقری با مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته است؛ این گفتگو‌ها و مذاکرات و رفت و آمد‌ها استمرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات لایحه بودجه در مجلس، تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را برای کنترل هزینه‌های جاری و افزایش منابع واقعی و سوق دادن منابع به سمت سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی انجام داد تا بودجه‌ای که هم تراز باشد و هم امکان رشد اقتصادی را مطابق سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب محقق کند.

خلق پول و نقدینگی ناشی از کسری بودجه، ام الخبائث مشکلات اقتصادی کشور است

وی با بیان اینکه «هرگونه افزایش هزینه‌های جاری بدون پیش‌بینی منابع، اثری جز خلق تورم برای مردم ندارد و مردم هم این را می‌دانند»، گفت: گزارش‌ها در این زمینه مختلف است، اما آمار نگران‌کننده‌ای شنیدم که حتی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش هزینه‌ها در بودجه صورت گرفته و حتی تا دوبرابر این عدد هم تخمین‌هایی زده شده است.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: فعلاً، چون متن نهایی نشده نمی‌توان درباره این اعداد قضاوت نهایی را داشت. آن‌چه مهم است خلق پول و نقدینگی ناشی از کسری بودجه، ام الخبائث مشکلات اقتصادی کشور است. تلاش و تعامل دولت و مجلس باید در جهت کنترل و مهار عوامل خلق این تورم باشد که مطالبه و الویت اول مردم است و در نظرسنجی‌ها هم به آن اشاره دارند.

بهادری جهرمی افزود: انتظار می‌رود همکاری متقابل و نزدیک بین مجلس و کمیسیون تلفیق و دولت در پیش‌بینی واقعی منابع و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در سقف منابع واقعی انجام شود. اگر هم بتوان منابع واقعی بیشتری پیش‌بینی کرد، اولویت اول برای آن، تخصیص برای سرمایه‌گذاری جدید و خلق طرح‌های مولد اقتصادی و اشتغال است.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که «باید از تجارب گذشته درس گرفت»، اظهار کرد: منابعی که قابل تحقق نباشد، اثری جز خلق تورم ندارد و هرچه بتوانیم بودجه بهتری را با مشارکت و همراهی مجلس به تصویب برسانیم کمک بهتری به مهار تورم و رسیدن به رشد اقتصادی خواهیم کرد.

رئیس جمهور فردا به ترکیه می‌رود

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به ترکیه اظهار کرد: در استمرار دیپلماسی همسایگی کشور سفر رئیس جمهور فردا به ترکیه انجام خواهد شد و در حوزه‌های اقتصاد، حمل و نقل و تجارت اسناد مهمی به امضا خواهد رسید. در طول ۲ سال فعالیت دولت میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه قریب به ۴۰ درصد افزایش یافته و ظرفیت‌های تجاری دو کشور فراتر از انتظار رشد داشته است. علاوه بر دیدار سران دو کشور هشتمین اجلاس تجاری میان دو کشور نیز برگزار می‌شود.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به نظارت‌های ستادی رئیس‌جمهور تاکید کرد: شاهد برگزاری شانزدهمین نظارت ستادی رئیس‌جمهور در وزارت ورزش و جوانان بودیم؛ دولت با دوگانه نظارت میدانی و سفر‌های استانی و نظارت‌های ستادی در جهت پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود حرکت خواهد کرد.

در طول دو سال فعالیت دولت، ۱۰ پرتاب فضایی داشتیم 

سخنگوی دولت با اشاره به دهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم، یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته ۱۰ پرتاب فضایی انجام شد و در طول دو سال فعالیت دولت نیز ۱۰ پرتاب داشتیم و جمهوری اسلامی ایران موفق شد در پرتاب به مدار ۷۵۰ کیلومتر نیز موفقیت کسب کند. ان شاءالله پرتاب‌های موفق دیگری نیز خواهیم داشت که دستاورد‌ها و آثار ملموسی در حوزه هواشناسی، تخمین کشت‌های سرزمینی، تخمین آب‌های موجود سطحی و حوزه‌های متعدد جمعیتی و همچنین حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله شاهد مدیریت عینی خواهد داشت.

دبیر هیات دولت با اشاره به اقدامات دولت برای بکارگیری علم و فناوری نوین در حوزه کشاورزی، گفت: در حوزه کشاورزی برنامه توسعه ماشینی‌سازی با اتکا به فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور در دولت و در سند تحول و هم در سایر تصمیمات در دستور کار قرار داشته است. شاهد رشد ۳۱ درصدی تامین ماشین آلات کشاورزی بودیم. افزایش ۴ برابری بکارگیری پهپاد‌های کشاورزی داشتیم. برای اولین‌بار دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی پیش‌بینی شد. این اقدام موجب شده که ۷۸ درصد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی افزایش داشته باشیم. از ۲۸۰ شرکت در ماه‌های اخیر به ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه سرانه دانش‌آموزی روستایی و عشایری سه‌برابر شده است، اظهار کرد: ۱۲۶ هزار کلاس درس روستایی و عشایری تجهیز شد. ۲۱۱ هزار کلاس درس در قالب ۳۹۵۰ باب مدرسه در دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. حمایت از بهسازی و نوسازی مدارس و عدالت آموزشی به صورت پایاپای در دستور کار دولت قرار گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در حوزه مسکن تأکید کرد: گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در ماه‌های گذشته در حوزه خرید و فروش مسکن روند کاهشی را نشان می‌دهد که ان شاءالله اثر آن در حوزه اجاره مسکن در سال آینده شاهد خواهیم بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز ساختمان‌های شهری رشد ۸ درصدی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته داشته است. نظارت بر فعالیت مشاوران املاک، سامانه ثبت قرارداد‌های اجاره بین موجر و مستاجر فعال شده، اقدامات حمایتی برای تزریق منابع از شبکه بانکی هم افزایش وام ودیعه مسکن و افزایش وام ساخت و ساز داشتیم.

دبیر هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارکنان، تاکید کرد: حمایت واقعی از حفظ قدرت خرید مردم این است که هم تورم را مهار کنیم و هم افزایش دستمزد‌ها را شاهد باشیم. دولت درنظر دارد، افزایش حقوق با تاکید بر افزایش حقوق افرادی باشد که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال کسی که ۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کند افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد این در حالی است که کسی که ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد باید معادل به عنوان مثال ۱۰ درصدی را داشته باشد.

گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌ها است

سخنگوی دولت یادآور شد: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌ها است و نگاه دولت نیز عدالت پرداخت و افزایش پلکانی حقوق کارکنان است.

بهادری جهرمی درباره راهبرد لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت، گفت: در تجارت خارجی کسب رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت نفتی در سال ۱۴۰۱ را شاهد بودیم. دولت پابه‌پای مذاکره برای رفع تحریم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز پیش برده است؛ عضویت در اجلاس‌ها و مجموعه‌هایی همچون بریکس و شانگهای، تقویت دیپلماسی همسایگی و توسعه روابط با تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی از جمله اقدامات دولت بوده و نشان داد که اقدامات دولت در این حوزه نیز صحیح بوده است.

خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود

وی با تاکید بر اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود گفت: اخیرا آقای باقری با آقای مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته و این گفتگو‌ها و مذاکرات و رفت‌وآمد‌ها استمرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آمار مدیران ناکارآمد در دولت سیردهم، اظهار کرد: همانطور که اعلام شد بیش از ۶۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند و این اقدام بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از درون و بیرون قوه مجریه بوده است. به‌عنوان نمونه در یکی از سفر‌های استانی رئیس‌جمهور ۱۲ مدیر جابجا شدند. رئیس‌جمهور همواره تاکید دارند ضمن احترام به همه کارگزاران هدف از این سازوکار خدمت‌رسانی به مردم است؛ البته بیش از ۲۰۰ مدیر جوان و شایسته در بخش‌های مختلف دولت در سطح کلان و ملی و محلی بکار گرفته شدند.

در دولت سیزدهم ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به حمل و نقل هوایی اضافه شد

وی در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد ایرباس، گفت: عملا اتفاق جدیدی نیفتاده است. همان اتفاقی که در سال ۹۷ رخ داد و خرید هواپیما لغو شد دوباره بازگویی شده است. دولت هم سرمایه گذاری و تامین نقدینگی در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی داشته است و هم سرمایه‌گذاری برای تولید هواپیما‌های داخلی و توسعه فناوری آن در کشور. دولت همچنین افزایش تاب‌آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات را پیگیری کرده است. در دولت سیزدهم ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به حمل و نقل هوایی اضافه شده است. عمر متوسط ناوگان هوایی کشور به نسبت سال ۱۴۰۰، دو سال کاهش یافته و اردیبهشت امسال افزایش نرخ بلیت هواپیما اعمال شده است.

طی چهار سال نرخ خرید گندم چهار برابر شده است

بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات حمایتی دولت از بخش کشاورزی، گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، ارتقای فناوری‌های کشاورزی و برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی با نرخ‌های عادلانه از جمله اقدامات دولت در این حوزه است. در حوزه خرید تضمینی گندم که کالایی راهبردی است، سال ۱۳۹۹ نرخ خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد، بدین معنا که طی چهار سال نرخ خرید گندم چهاربرابر شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: افزایش ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۶ میلیون تن در طول فعالیت دولت سیزدهم از جمله اقدامات ماست. از سوی دیگر با اقداماتی از جمله اصلاح الگوی کشت، آموزش استفاده صحیح از سموم به کشاورزان و سرمایه‌گذاری در تولید سموم همچون فسفات، اقدامات خوبی انجام شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->